Expliciete Directe Instructie (EDI)
Op de Prinses Margrietschool gebruiken we EDI-model in alle groepen. EDI staat voor Expliciete Directe Instructie. Met heldere instructies en hoge verwachtingen helpen we leerlingen om de lesstof goed te begrijpen en toe te passen.
Wat is EDI?
EDI is een didactisch model waarbij de leerkracht stapsgewijs en duidelijk de lesstof uitlegt. Het doel is om alle leerlingen, ongeacht hun niveau, succesvol te laten leren. De les bestaat uit verschillende vaste onderdelen die zorgen voor structuur en duidelijkheid.
Voordelen van EDI
- Duidelijke doelstellingen: Aan het begin van elke les wordt het doel duidelijk uitgelegd, hierdoor is de focus duidelijk voor de leerlingen.
- Aansluiten bij voorkennis: Nieuwe kennis wordt gekoppeld aan wat de leerlingen al eerder hebben geleerd.
- Overgang naar zelfstandig werken: De leerkracht laat eerst zien hoe iets moet, daarna oefenen de leerlingen onder begeleiding, en uiteindelijk werken ze zelfstandig.
- Individuele aandacht: Elke les wordt aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Ze krijgen uitdagingen op hun eigen niveau, zowel tijdens de klassikale vragen als tijdens de oefening.
- Snelle feedback: De leerkracht ziet snel wie de lesstof begrijpt en wie extra hulp nodig heeft.
- Actieve deelname: Iedereen doet actief mee tijdens de les en leerlingen leren van elkaar.
Samenwerking en Interactie
In een EDI-les is er veel interactie tussen leerkracht en leerlingen en tussen de leerlingen onderling. Dit bevordert samenwerking en versterkt de onderlinge relaties. Omdat de leerstof in kleine stappen wordt aangeboden, hebben de leerlingen veel succeservaringen, wat hun zelfvertrouwen en motivatie vergroot.
Een deskundig team
Ons team is uitgebreid geschoold in het werken met het EDI-model. Door deze scholing hebben de didactische vaardigheden van de leerkrachten een kwaliteitsimpuls gekregen, bieden we de leerlingen meer structuur en maken we ons onderwijs levendiger. Dit zorgt ervoor dat onze leerlingen optimaal profiteren van het onderwijsaanbod.